Tuleva rallin maailmanmestari Marcus Grönholm iloitsee uransa ensimmäisestä SM-rallivoitosta Riihimäellä vuonna 1992. Kuva: Marko Mäkinen.

Mestarikuljettajat Grönholm ja Hämäläinen: voitto Riihimäellä loi menestyskaudelle pohjan

SM Auto Sorsa Riihimäki-rallin voittajaluettelo on komeaa luettavaa. Listalta löytyvät muun muassa rallin kaksinkertainen maailmanmestari Marcus Grönholm kuten myös eniten rallin Suomen mestaruuksia (13 kpl) ajanut Kyösti Hämäläinen. Molemmille huippukuljettajille menestyminen Riihimäki-rallissa oli merkittävä asia.

Eniten rallin Suomen mestaruuksia ajaneen Kyösti Hämäläisen koko ralliura käynnistyi Riihimäeltä vuonna 1969. Hämäläinen osallistui Taru Kinnusen vanhalla maahantuojan rallitiimin rakentamalla Volkswagen 1600 L -autolla Riihimäki-rallin junioriluokkaan, jossa ylsi lopulta kolmanneksi. Hämäläisen ralliuran alkua Riihimäellä edelsi ikävä tapahtuma.

– Ihmettelin, miksi poliisit seuraavat meitä katsastuspaikalla. Yksi heistä sitten toi suruviestin: isäni oli ajanut Etelä-Pohjanmaalla kolarin, jossa äitini oli kuollut. Isäni oli sitä mieltä, että aja se ralli, ja ajoin, mutta eihän se häävi alku ralliuralleni ollut.

– Riihimäki-rallin ensimmäisen puoliskon vierelleni hommattu kartturini ajoi autoamme vierestä ja komensi minua vanhempana ihmisenä viereltäni, että ”et sinä noin voi ajaa! Ikinä emme pääse maaliin!”. Ja eihän siitä ajamisesta tullut mitään.

– Kun olin totellut vanhemman miehen ohjeita ja ajoimme hiljaa, tauolla sijoituksemme oli ihan häntäpäässä. Rallin toiselle puoliskolle lähdettäessä sanoin, että ”nyt pidät sen suusi kiinni”, ja ajoin niin kuin ajattelin ja sen ansiosta nousimme vielä kolmanneksi. Ja eihän hän sitten suostunut kyytini enää tulemaan, Hämäläinen hymyilee.

Hämäläinen ajoi Riihimäki-ralliin voittoihin vuosina 1982 ja 1985. Molemmat voittovuodet päättyivät Hämäläisen osalta myös Suomen mestaruuksiin. Vuonna 1982 Riihimäellä ajettiin 20. juhlaralli, jonka ykköseksi Hämäläinen Fordillaan ylivoimaisesti ajoi. Hän ilmoitti jo rallin katsastuksessa ääneen voittavansa rallin.

– Olihan se aika voimakkaasti sanottu, mutta itseluottamusta riitti. Voitin rallin reilulla minuutilla, ja se oli aika paljon. Muistan siitä rallista toiseksi ajaneen Antero Laineen hylkäyksen laittomien lisävalojen takia. Elettiin aikaa, jossa säännöt määräsivät lisävaloihin 55 watin polttimot, mutta me kaikki käytimme erikoiskokeilla 100 watin polttimoita.

– Kun me muut vaihdoimme polttimot aina tauoille tai maaliin ajettaessa sääntöjen mukaisiin niin Laine itsevarmana ajatteli, ettei niitä kukaan maalissa enää tarkasta. Mutta tarkasti ja hänet hylättiin. Olihan se varsinaista show´ta vaihtaa niitä polttimoita edestakaisin, Hämäläinen muistelee.

Ralli SM-sarjan menestynein kuljettaja Kyösti Hämäläinen voitti Riihimäki-rallin vuosina 1982 ja 1985. Kuvassa Hämäläinen ajaa vuoden 1985 voittoon Hausjärvellä. Kuva: Matti Mäkinen.
Ralli SM-sarjan menestynein kuljettaja Kyösti Hämäläinen voitti Riihimäki-rallin vuosina 1982 ja 1985. Kuvassa Hämäläinen ajaa vuoden 1985 voittoon Hausjärvellä. Kuva: Matti Mäkinen.

Ulf ja Marcus Grönholm on Riihimäki-rallin historian ainoa isä-poika-pari, joka on yltänyt rallin voittoon. Ulf ajoi ykköstilansa vuosina 1977 ja 1981, kun rallin tuleva maailmanmestari Marcus juhli Riihimäellä voittoa vuonna 1992.

Marcus kertoo, että hänelle Riihimäki-rallista ensimmäisenä tulee mieleen rallin pitkät perinteet.

– Rallikausi avattiin aina Riihimäellä, jossa olimme perheenä katsomassa isäni (Ulf) kilpailuja penkan päällä. Riihimäki oli perinteinen kauden aloitus. Ja hyvinhän se faija ajoi, kun voitti Riihimäellä kahdesti, Marcus muistuttaa.

Myös Marcukselle SM Riihimäki-rallin voitto vuonna 1992 oli merkittävä. Kysymyksessä oli hänen ensimmäinen SM-rallinsa A-ryhmän Toyota Celica GT-4:lla ja tuloksena uran ensimmäinen SM-yleiskilpailun voitto.

– Ja vielä yli minuutin erolla (1:20) ennen samanlaisella autolla ajanutta Antero Lainetta. Rallissa oli jääkeli, ja mulla oli renkaissamme hyvät jääpiikit, ja niillä renkailla tulimme kovaa. Olihan se hienoa voittaa sama SM-ralli faijan kanssa. Oi niitä aikoja. Hienoja muistoja, Grönholm summaa.

Tulevan SM Auto Sorsa Riihimäki-rallin lähtöviivalla tammikuussa nähdään todennäköisesti Marcuksen poika Niclas. Kuluneella kaudella rallicrossin MM-sarjasta MM-pronssia ajaneen kolmannen sukupolven kuljettajan voittoa Marcus ei pojaltaan vielä odota, mutta hyvää tulosta kuitenkin.

– Niclas ajaa todennäköisesti Riihimäellä, mutta hänellä on vielä sen verran vähän rallista kokemusta, että sillä ei vielä SM-voittoa ajeta. Mutta hyvää tulokseen hän varmasti pyrkiin, ja siihen hän myös mahdollisuudet omaa, Grönholm muistuttaa.

SM Auto Sorsa Riihimäki-ralli (12.–13.1.) on ralli SM-kauden 2024 avausosakilpailu. Ralliin ilmoittautuminen päättyy 3. tammikuuta klo 22:00.

Kansikuvassa: Tuleva rallin maailmanmestari Marcus Grönholm iloitsee uransa ensimmäisestä SM-rallivoitosta Riihimäellä vuonna 1992. Kuva: Marko Mäkinen.

Lisätietoja: SM Auto Sorsa Riihimäki-rallin kilpailujohtaja; Sari Vainio, 040 503 6764.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Auto Sorsa Riihimäki-ralli
Evästekäytännöt

Sivustomme käyttää evästeitä. “Hyväksyn evästeet” -nappia painamalla hyväksyt evästeiden käytön. Evästeet tekevät sivustomme käyttämisestä helppoa, nopeaa ja käyttäjäystävällistä. Evästeet mahdollistavat myös liiketoimintamme kehittämisen.

Eväste on pieni tekstitiedosto, jonka internet-selain tallentaa käyttäjän laitteelle. Evästeet asetetaan käyttäjän päätelaitteelle ainoastaan käyttäjän kutsuman sivuston mukana. Vain evästeen lähettänyt palvelin voi myöhemmin lukea ja käyttää evästettä. Evästeet tai muut tekniikat eivät vahingoita käyttäjän päätelaitetta tai tiedostoja, eikä evästeitä voi käyttää ohjelmien käyttämiseen tai haittaohjelmien levittämiseen. Käyttäjää ei voida tunnistaa pelkkien evästeiden avulla.

Evästeet jakautuvat alaryhmiin: pakolliset evästeet, toiminnalliset evästeet, tuotekehitys ja liiketoiminnan raportointi, mainonnan raportointi ja mainonnan kohdentaminen. Pakollisia evästeitä ei voi estää. Ne liittyvät tietoturvaan ja sivuston toiminnan mahdollistamiseen. Pakolliset evästeet eivät sisällä tunnistettavaa henkilötietoa.

Käytössä on joitakin palvelun toiminnan kannalta oleellisia kolmannen osapuolen työkaluja tai liitännäisiä:

  1. Sivustoilla olevat sosiaalisten medioiden tai videopalveluiden upotukset tai sosiaalisten medioiden jako- ja tykkäystoiminnallisuudet saattavat kerätä verkkopalveluiden käyttäjistä tietoja esimerkiksi sisällön suosittelemiseksi tai kävijämäärän seuraamiseksi.
  2. Käytämme kolmansien osapuolien kuten Googlen ja Facebookin evästeitä. Evästeillä seurataan verkkosivustomme käyttöä, mikä voidaan yhdistää muihin tietoihin. Jos et salli näitä evästeitä, jäät paitsi yrityksemme kohdennetusta mainonnasta.
  3. Palvelun kehittämiseen tarkoitettujen evästeiden evästeiden avulla voimme seurata vierailuja ja liikenteen lähteitä, jotta voimme mitata ja parantaa sivustomme suorituskykyä. Evästeiden avulla pystymme kehittämään palveluamme asiakkaidemme parhaaksi. Jos et salli näitä evästeitä, emme tiedä, milloin olet vieraillut sivustollamme, emmekä voi seurata osaltasi sen toimintaa. Nämä evästeet eivät sisällä tunnistettavaa henkilötietoa.


Voit halutessasi estää muut kuin pakolliset evästeet tai rajata evästeiden käyttöä sekä poistaa jo tallennetut evästeet sivustomme evästebannerin kautta.

Voit lukea lisää evästeistä ja Suomen evästesuosituksista Traficomin verkkosivustolta

https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/file/Ev%C3%A4steohjeistus_palveluntarjoajille.pdf

Varaamme oikeuden päivittää evästekäytäntöjä esimerkiksi palveluiden kehityksen tai pakottavan lainsäädännön vuoksi.