Toyotan Takamoto Katsuta juhli vuoden 2019 Riihimäki-rallin voittoa Riihimäen keskustassa sijaitsevalla Granitin aukiolla, joka toimii tulevan rallin lähdön odottelualueena. Aika näyttää, nähdäänkö Riihimäellä jälleen Rally1-autoja. Kuva: Merita Mäkinen.

SM Auto Sorsa Riihimäki-rallin säännöt julki perjantaina 1.12.2023, haastava reitti kerää jo nyt kiitosta.

SM Auto Sorsa Riihimäki-rallin säännöt ja aikataulu julkaistaan ja ralliin ilmoittautuminen aukeaa tänään perjantaina. Ralli SM-kauden 2024 avausosakilpailussa kilpailijoita ja yleisöä odottaa yhdeksän erikoiskokeen mittainen kompakti reitti, joka käsittää 105 EK-km ja sen kokonaispituus on ainoastaan 220 km.

Ralli SM-sarjan 2024 avausosakilpailu SM Auto Sorsa Riihimäki-ralli ajetaan 13. tammikuuta Riihimäellä. Rallin säännöt ja aikataulu julkaistaan, ja kilpailuun ilmoittautuminen aukeaa perjantaina 1.12.2023.

Rallin keskuspaikkana toimii Riihimäen Tehtaankadulla sijaitseva automyynti- ja korjaamoyritys Auto Sorsa Oy, jonka kiinteistössä sijaitsevat kilpailu- ja lehdistökeskus ja piha-alueella rallin maali. Rallin katsastus suoritetaan perinteisessä paikassa Hyrian Sakonkadun yksikössä Riihimäellä.

Kilpailun lähtö tapahtuu lauantaina 13. tammikuuta klo 11:01 Riihimäen keskustasta Kauppakadulta. Lähdön odottamisalueena toimii vieressä sijaitseva Granitin aukio, jonne yleisölle on luotu mahdollisuus nähdä kuljettajat, autot sekä seurata haastatteluja lähtöalueella. 

Rallireitti käsittää yhdeksän erikoiskoetta, joista kaksi ajetaan kahteen eri kertaa. Kilpailun keskitetty huoltoalue on rakennettu rallin perinteitä kunnioittaen Riihimäen vanhan Lasitehtaan alueelle, jossa kilpailijat käyvät päivän aikana kahdesti. 

– Kilpailun aikaiset toiminnot on keskitetty Riihimäen Tehtaankadun varrelle. Ensimmäinen huolto on kahden ensimmäisen EK:n jälkeen. Huollosta kilpailijat lähtevät kolmen erikoiskokeen lenkille, jonka jälkeen he palaavat takaisin Lasitehtaalle huoltoon. Rallin viimeinen ja ratkaiseva lenkki käsittää neljä erikoiskoetta ja peräti 50 EK-km, joten rallin ratkaisut jäävät viimeiselle lenkille, ratamestari Riku Bitter toteaa.

Ralli SM-sarjassa on viime aikoina oltu huolissaan yhä kasvaneista keskinopeuksista. Riihimäellä rallireitti on rakennettu siten, että kuljettajat saavat tai joutuvat koko ajan ajamaan. Kovia keskinopeuksia Riihimäellä ei nähdä.

– Reitillämme on vain noin kuuden kilometrin edestä valtiontietä, loput perinteisiä ja hyväkuntoisia kantahämäläisiä yksityisteitä. Rallireitille palaa vuosikymmenien takaa myös sellaisia takavuosien klassikko-osuuksia, joilla on viimeksi kilpailtu reilut 30 vuotta sitten. Siirtymäosuuksia on vain 115 km, joten kilpailijat saavat Riihimäellä keskittyä rallin ajamiseen, Bitter huomauttaa.

Kotimaisen autourheilun lajiliiton AKK Motorsportin turvatarkkailija Jussi Perälä on myös jo tutustunut tulevaan reittiin ja hän on erittäin tyytyväinen näkemäänsä ja kokemaansa.

– Hyvä reitti. Tein itse viime talvena SM Jyväskylän Talvirallin reitin ja arvostan valtavasti ihmisiä, jotka myös haluavat tehdä haastavan ja ajettavan reitin. Myönnän, että Riihimäellä on hyvän reitin eteen tehty jopa pykälän verran enemmän töitä. Hävyttömän hyvä, haastava ja hyvin rytmitetty ja ajettava paketti tarjolla, joka ei tuota keskinopeuksien kanssa ongelmia. Niin sanottu sporttipuoli on Riihimäellä kohdillaan, Perälä summaa.

Rallijärjestäjä Riihimäen Urheiluautoilijat haluaa mahdollisimman monen seuransa jäsenen osallistuvan tulevaan kilpailuun. Kannustaakseen jäseniään osallistumaan kotiralliinsa, Riihimäen UA:n hallituksen päätöksellä jokainen seuran lisenssin omaava kuljettaja tai kakkosohjaaja saa ralliin osallistumisensa jälkeen osoittaa 50 euron kulukorvauslaskun seuralle. 

SM Auto Sorsa Riihimäki-ralli (12.–13.1.) on ralli SM-kauden 2024 avausosakilpailu. Ralliin ilmoittautuminen päättyy 3. tammikuuta klo 22:00. 

Lisätietoja: SM Auto Sorsa Riihimäki-rallin kilpailujohtaja; Sari Vainio, 040 503 6764.

Kuvateksti: Toyotan Takamoto Katsuta juhli vuoden 2019 Riihimäki-rallin voittoa Riihimäen keskustassa sijaitsevalla Granitin aukiolla, joka toimii tulevan rallin lähdön odottelualueena. Aika näyttää, nähdäänkö Riihimäellä jälleen Rally1-autoja. Kuva: Merita Mäkinen.

Facebook
Twitter
LinkedIn