Ralli SM:n yhteydessä ajettava Rallin Suomen Juniorimestaruusssarja (RSJM) on kokenut kaudelle 2024 isot muutokset. Suurimpana muutoksena voitaneen pitää siirtymistä kilpailujen nuotittamiseen ja sen myötä kilpailijoiden mahdollisuutta tavoitella pisteitä ja mitaleita samalla myös yleisen Ralli SM:n puolella. Kuuden osakilpailun RSJM käynnistyy lauantaina 13. tammikuuta Riihimäellä.
Kaudella 2024 juniorilisenssillä kilpailevat kuljettajat voivat tavoitella RSJM-pisteiden lisäksi pisteitä SM1-SM5-luokissa sekä Suomi Cupin puolella SC1-luokassa.
Nuorten Suomen mestaruudesta kilvoittelevat puolestaan 14-18 vuotiaat kuljettajat, jotka täyttävät kalenterivuoden aikana 15 vuotta. Nämä kuljettajat voivat samalla ajaa SM4-luokan SM-pisteistä.
Juniorit ja nuoret eivät Arctic Lapland Rallyssa kilvoittele RSJM-pisteistä, mutta voivat kyseisessä kilpailussa osallistua omaan luokkaansa normaalisti yleisen Ralli SM:n luokassaan. RSJM-sarjassa kilpailijoiden lopullisiin pisteisiin huomioidaan neljän parhaan kisan tulokset.
Nuorten SM:ssä mukana ovat esimerkiksi viime kauden mestari Esko Kytömäki sekä edeltävän kauden mestari Ville Vatanen, joilla on mahdollisuus tehdä historiaa olemalla ensimmäinen kaksinkertainen Nuorten mestari.
Riihimäellä Nuorten pisteistä ajaa kaikkiaan 13 innokkasta ja menestystä janoavaa autokuntaa, heidän joukossaan esimerkiksi viime kauden Nuorten hopeamitalisti Joonatan Ylilammi ja SM4-luokan pronssimitalisti Jose Kangas. Kilpailun nuorin kuljettajakin luonnollisesti löytyy tästä luokasta, kun vastikään loppusyksystä 14 vuotta täyttänyt Lauri Halonen ottaa kuopuksen roolin. Paikallisvärejä edustaa puolestaan järjestävän seuran, Riihimäen UA:n Max Koljonen.
Juniorien SM-pisteistä puolestaan Riihimäellä ajaa kaikkiaan 15 autokuntaa. Aiemmista vuosista poiketen luokan lähtijämäärästä ei ole tänä vuonna luvassa bonuspisteitä. Niin junioreissa kuin nuorissakin on teoriassa mahdollisuus mestaruuteen pelkästään kesäkauden kilpailut ajamalla, eikä siihen avuksi tarvita välttämättä edes viimeisen kilpailun korotettuja pisteitä.
Yksi mielenkiintoisista nimistä on Rasmus Tuominen Mitsubishi Lancer EVO9:llä SM5-luokassa. Miehellä on kokemusta monenlaisista kilpailuista meiltä ja maailmalta. Repertuaarista löytyy hyvällä tasolla suoritettuna rallicrossia, rata-autoilua, rallisprinttiä, digitaalista moottoriurheilua sekä frisbeegolfia. Rallikokemusta ei kuitenkaan vielä ole, joten lisenssiluokka on juniori.
Mielenkiintoa varmasti kerää myös SM4-luokassa kilpailevat poika ja isä, Roope ja Mikko Hirvonen. Kaksikko on toki kilpaillut yhdessä aiemminkin, mutta selkeästi nyt otetaan askel kovempiin kilpailuihin. Isä-Mikko on SM-rallissa edellisen kerran ollut kilpailemassa Mikkelissä vuonna 2015, mutta ajoi silloin lisäluokkien puolella historic-Escortillaan, varsinaisten pääluokkien puolella mies on nähty viimeksi Uusikaupunki Rallissa vuonna 2005 N-ryhmän Subaru Impreza Sti:llä. Liiasta tietuntemuksesta tuskin ohjaamossa ongelmaa tulee, Mikko Hirvosen ainoa osallistuminen aiemmin Riihimäellä löytyy vuodelta 2001 pienestä N-ryhmästä Opel Astralla.
Ralliuransa alkupuolella olevien kuljettajien vastapainoksi Ralli SM:ssä kilpaillaan myös Masters Cupista. Cup-tittelin tavoitteluun osallistuvat yli 50-vuotiaat ykkösohjaajat luokissa SM1-SM5, sekä Suomi Cupin SC1-luokassa.
Pisteisiin oikeutettuja kuljettajia näissä luokissa Riihimäellä kaikkiaan 15 kappaletta, mukana listalla on esimerkiksi SM1-luokassa Kari Kivenne, jolla kartanlukijana on toissa kauden Suomen mestari Mikko Heikkilä. Edellinen SM-pisteisiin oikeuttava startti Kiventeellä on ison N-ryhmän Mitsubishin ratista Riihimäeltä vuodelta 2001.
Masters Cupin pisteisiin kauden aikana lasketaan kaikki SM-osakilpailut. Todellisen jättipotin kaudelta voisi onnistuessaan täräyttää SM1-luokkaan Skoda Fabialla ilmoittautunut Turengin Autourheilukerhon Pasi Paakkari, oman luokkansa pisteiden lisäksi, kun mies on oikeutettu sekä Juniorien että Masters Cupin pisteisiin.